Walk of Love van Orvieto naar Rome.

In 650.000 stappen naar Rome. “il passegato dell amore”
Alleenreizend op wandelvakantie, maar liever niet alleen tijdens je reis? Geniet je van nieuwe ontmoetingen? Ga je graag met een groep gezellige mensen samen op een actieve vakantie, in een ongedwongen sfeer? Wandel met ons mee “The walk of love”’ over oude pelgrimspaden op weg naar Rome.

Te voet van Orvieto naar Rome van droom naar werkelijkheid.
Het stond al lang op het verlanglijstje van “volg de rode schoentjes” een wandelreis van Orvieto over de oude pelgrimsroute naar Rome te organisren. De Via Francigena.
Samen met Hilda Ruinemans en Nikky Schuurmans organiseer ik, Mariët Bloemendal deze 10 daagse wandelvakantie.
Met aandacht voor slowtravel en duurzaam toerisme treden wij in de voetsporen van de vele pelgrims voor ons.
“Want wie rustig reist ziet en ervaart meer”

Data 2019:
Start maandag 10 juni aankomst Rome 22 juni.

Uniek aan deze walk of love:

• Authentiek reizen.
  • Slow Travel is de filosofie van het vertragen, zodat er meer tijd is voor ontdekkingen.
  • Focus op het lokale leven.
  • Ritme volgen van de omgeving waar we wandelen.
  • We verkleinen onze ecologische voetafdruk.
  • Kwaliteit boven kwantiteit.
  • Samen met kleine groep.
  • Nederlandse reisbegeleiding 24 uur aanwezig.
  • Reis naar Orvieto heen en van Rome terug naar huis bij voorkeur met trein.
  • Alleengaand.
  • Ontmoetingen met anderen onderweg.
  • Aandacht voor het klimaat.
  • Aandacht voor duurzaamheid.
  • De 3 P’s: People Planet Profit. We profiteren als wandelaar en vakantieland Italie op een positieve manier van elkaar.
Omschrijving

Spektakel in de eenvoud.
Diverse keren is aan mij, Mariët Bloemendal van “volg de rode schoentjes” gevraagd een gedeelte van de Via Francigena te organiseren. Niet iedereen vind het fijn om alleen te wandelen en niet iedereen ziet het zitten een dergelijke reis te organiseren. Graag nodigen wij, Hilda, Nikki en ik je uit om deze route mee te lopen en te beleven met ons.

Omschrijving:
Te voet in 10 dagen naar Rome! Een ijkpunt in je leven!
Door adembenemende landschappen, met overblijfselen van de oude Etruskische en Romeinse cultuur. Mooie ontmoetingen en bijzondere gesprekken.
We wandelen door een klein stukje Umbrië van Orvieto naar Bolsena en vervolgens door Lazio naar Rome.
Een pelgrim, pilgrim, pellegrino, komt van het Latijnse peregrinus, dat betekent iemand die over de akkers loopt. Later is daar een doel aangekoppeld, meestal een religieus doel.
Wij vragen tijdens onze wandel 10 daagse aandacht voor het klimaat, duurzaamheid en afval. Maar natuurlijk gaan we ook voor lekker wandelen, slowtravel, kwaliteit met elkaar.

Ontstaan van de pelgrimsroute:

In de 10e e eeuw liep de aartsbisschop van Canterbury de voetreis voor de eerste keer. In de middeleeuwen liep men naar Rome met als doel het graf van Petrus onder de Sint Pieter te bezoeken. De pelgrimsroute volgt grotendeels de weg welke door de Romeinen waren aangelegd. Vooral de gelovigen uit Frankrijk trokken de Alpen over op weg naar Rome, vandaar de naam Via Francigena (Franken weg).

Niveau: De wandelingen gaan veelal over niet gebaande en ongebaande wandelwegen.
Wandelervaring en een goede conditie is wenselijk. (niveau 3)

Klimaat: Typisch mediterraan klimaat met warme zomers. De maanden april, mei en juni evenals september en oktober zijn heerlijke wandelmaanden.
Terrein: Door prachtige mediterrane natuur en langs overblijfselen van een rijke geschiedenis. Afwisselend landschap met olijf – en pijnbomen, cipressen, wijngaarden, akkers en grasland met tal van wilde bloemen. Vulkanisch heuvellandschap met groene valleien.
Begeleiding: De wandelbegeleiding is in handen van Mariët Bloemendal van “Volg de rode schoentjes”. Zij kent het gebied op haar duimpje.

Groepsgrootte: We wandelen in een kleine groep tot max 8 personen. Op deze manier kan er goed ingespeeld worden op persoonlijke wensen.
Alle genoemde tijden zijn de gemiddelde looptijden. Er zal daarnaast tijd worden ingeruimd voor rustpauzes, het maken van foto’s en het bekijken van bezienswaardigheden.
Voor deelname aan de wandel vakantie moet je wel beschikken over een redelijke conditie.
Tijdens onze wandelingen hoef je geen enorme hoogteverschillen te overwinnen en je hoeft geen speciale uitrusting te dragen. Zorg voor stevige wandelschoenen, die bij voorkeur goed zijn ingelopen. Goede bescherming tegen de zon is beslist noodzakelijk en denk ook aan lichte regenkleding.

Accommodatie

Tijdens de pelgrimage naar Rome zullen we in kleine sfeervolle agriturismo, kloosters of B&B verblijven. Allen gelegen aan de Via Francigena.

Programma
Programma van dag tot dag :
Dag 1:  Vanaf 16.00 uur aankomst in Orvieto. Wij ontvangen je  met een mooie plaatselijke wijn.

Dag 2: Lekker bijkomen van de reis. Mogelijkheid om deel te nemen aan een stadswandeling door Orvieto.

Dag 3: Orvieto- Bolsena.
We staan vroeg op en gaan op pad. Van Orvieto naar Bolsena is het 19 km lopen. Het is een mooie dag met adembenemende uitzichten eerst op Orvieto welke wij achter ons laten en vervolgens op het diepblauwe water van het meer van Bolsena en haar omringende heuvels. Met de hoogste berg van zuid Toscane, de Monte Amiata. In het middeleeuwse stadje Bolsena, is de mogelijkheid om een duik te nemen in het meer. te genieten van de wirwar van straatjes in het gebied rondom het kasteel. Er zijn genoeg leuke restaurants om heerlijk Italiaans te eten. https://volgderodeschoentjes.nu/vakantie-bolsena/
Overnachting Bolsena.

Dag 4: Bolsena – Monte Fiascone.
Vandaag is het donderdag en we gaan op pad naar Montefiascone. Rustige paden door het bos, langs verschillende watervallen en akkers hebben we ook vandaag een prachtig uitzicht over het meer van Bolsena. Op de teller staat 21 km wandelen voor vandaag.
Montefiascone heeft een aantal interesante bezienswaardigheden en de beste witte wijn uit de omgeving, de EST, Est, Est.
Overnachting Monte Fiascone.

Dag 5: Monte Fiascone – Viterbo.
We gaan naar een lekker ontbijt de Via Francigena weer opzoeken. We verlaten Monte Fiascone en zullen regelmatig over oude, de oorspronkelijke Romeinse via Cassia met basaltblokken lopen. Net als de Etrusken en Romeinen kunnen we onderweg een bad nemen in de natuurlijke warmwaterbronnen van Bagnaccio Termale. Na het badderen lopen we verder naar Viterbo, via de oude stadspoort wandelen we de pauselijke stad binnen. Dit oeroude stadje met zijn nog intacte muren en goed bewaard gebleven middeleeuwse centrum is tevens het eindpunt van vandaag. We hebben vandaag 18 km gelopen. Overnachten in Viterbo.

Dag 6: Viterbo- Vetralla.
We hebben vandaag 21 km voor de boeg op weg naar Vetralla. We laten het schitterende Viterbo achter ons en wandelen verder naar Rome.
Door een uitgehakte holle weg van tufsteen en landelijk weggetjes door het glooiende landschap met heel veel olijfbomen komen we in het middeleeuwse stadje Vetralla. Strategisch gelegen langs de Via Francigena kende deze stad in de 11 de eeuw een periode van grote bloei.
Overnachting Vetralla.

Dag 7: Veltralla – Sutri.
Een pittige dag van Vetralla naar Sutri. Vandaag lopen we 27 km via het middeleeuwse stadje Cappranica. De wandeling start met klimmen over schaduwrijke bospaden naar de restanten van de Torro di Vico Matrino. Het zware werk is achter de rug wanneer we langzaam dalend wandelen tussen de hazelnootplantages in de richting van Capranica. Verder naar Sutri, dat dankzij de romaanse kathedraal de Santa Maria Assunta reeds van ver te zien is in het landschap. Sutri heeft een sfeervol centrum met smalle schilderachtige straatjes met in het midden een intieme piazza, die eerder aan een salon dan aan een stadsplein doet denken. Iets buiten de stad is het boeiendste monument van Sutri. Het Romeinse amfitheater, gebouwd tijdens de regeringsperiode van keizer Augustus, aan het eind van de 1e eeuw Vchr. Het theater bood plaats aan 5000 mensen. Er vonden vooral gevechten van gladiatoren met wilde dieren plaats.
Overnachting: Sutri

Dag 8: Sutri – Campagnano di Roma.
We gaan weer op pad en vandaag wandelen we 25 km. Door het akkerlandschap van Lazio. Landelijke wegen en kleine boerenweggetjes.  Langs olijf- en wijngaarden. Naarmate we Campagnano di Roma naderen neemt de bebouwing toe en komt  Rome steeds dichterbij. Het mooie Campagnano di Roma is onze overnachtingsplek een mooi renaissancestadje.

p>Dag 9<: We nemen een rustdag in Calcata. https://volgderodeschoentjes.nu/calcata-italie/

Dag 10: Campagnano di Roma – Isola Farnese.
De Via Francigena loopt vandaag door het groene akkerlandschap in de richting van het Parco di Veii. Een park met Etruskische en Romeinse monumenten. We wandelen verder door bossen en over velden naar het schilderachtige Isola Franese 24 km verderop. Hier lijkt de tijd stil te hebben gestaan.
Overnachting Isola Farnese.

<p>Dag 11:
Isola Farnese – Rome.
We zijn er bijna. Nog 16 km naar Rome. Langs de Via Trionfale wandelen we de buitenwijken van Rome in, natuurlijk op weg naar het Vaticaan. Deze route werd ook door de zegevierende Romeinse legioenen aflegt bij hun intocht in Rome. Wanneer we op de Monte Mario staan zien we de Sint Pieter, onze eindbestemming. De eeuwige stad.
We gaan genieten en overnachten in Rome.

Dag 12: Rome. Onze wandelvakantie zit erop.

Checklist

Wat neem je mee op wandelvakantie:

Goede rugzak.
Stevig wandelschoenen.
Slippers of schoenen.
Fles voor water (geen wegwerpplastic)
Thermosfles voor thee of koffie.
(Zonne)bril.
Water/winddichte jas.
Fleecevest.
T-shirt lange / korte mouwen.
Wandelrok of broek.
Insectenmiddel.
Lippen balsem.
Tekenverwijderaar.
EHBO setje/ blarenpleisters/gewone pleisters/Paracetamol/Diclofenac.

Persoonlijke verzorgingsprodukten.

Prijzen en data

Kosten 500,- p/p. Voor organisatie en begeleiding.
Welkomsdrankje
Dagboek en pen.

Exclusief reis-en verblijfkosten.
Verblijfskosten zijn per dag rond de 40,- a 50,- p/p

Wees er snel bij en pak die korting!

Dag(en)

Uur(s)

Minute(s)

Second(s)

Ciao Bella Regatta!

Wij hopen dat je nog vaker van de rode schoentjes wilt horen!
Dat kan heel makkelijk via onze mailinglist.

Top, je staat erbij!

Ciao Bella Regatta!

Win 3 flessen Italiaanse topwijn.

Raad....
Hoeveel rode schoentjes zitten er in de donkerbruine koffer?